Hoppa till sidans innehåll

Motion/Veteran


Inom motions/veteran gruppen sysslar vi med träningsverksamhet inom främst landsvägscykling. Vi tränar riktigt seriöst, men vi prioriterar det sociala lika mycket som själva cyklandet. Under varje långpass (söndagsturerna) så stannar vi halvvägs och fikar och har det trevligt! Vi cyklar tillsammans under organiserade former (olika långt och snabbt) – men alltid med målsättningen att ha det trevligt tillsammans under ett bra träningspass. Du behöver alltså inte vara en super erfaren cyklist, vi ser till att du får det stöd och den hjälp du behöver i början.

På tisdagarna (och ev torsdagarna) är vi borta 1.5-2 timmar och på söndagarna ungefär 3-5 timmar beroende på väder och vind, och vilka rundor vi kör. Eftersom det finns olika typer av cyklister och vi har ambitionen att de flesta skall kunna följa med på våra rundor så brukar vi cykla i olika fartgrupper på distanspassen. För att alla skall komma fram till fika ungefär samtidigt brukar de olika fartgrupperna köra lite olika långa rundor. Varje grupp leds av en eller flera erfarna cyklister. Hans eller hennes uppgift blir att se till att gruppen hålls samman och fungerar. Gruppledaren är chefen i gruppen. Varje grupp kör ut som en grupp och kör hem som en grupp, dvs ingen blir med andra ord frånåkt och kvarlämnad.

Träningen utgår ifrån Trampens klubblokal i Södra Sandby. Den ligger vid Byahuset, mitt emot gröna kiosken, vid enda trafikljuskorsningen i S Sandby.


Vilken typ av pass kör vi?

A) Tisdagspassen

Här kör vi mer intensiva men kortare pass. Det blir fart-, intervall- och/eller back-träning. Det är hög intensitet, men passen utformas så att de flesta kan vara med, och vid behov delar vi in i fartgupper. Samling vid Trampens klubblokal i Södra Sandby vid ca 17.45, och 18.00 rullar vi ut. Vi är ute 1.5 – 2 h. Rundan meddelas på plats av ledare. Se fliken träningstider för mer detaljer.

From 13/10 är belysning på cykeln ett krav pga höstmörkret. From 3/11 kör vi med cykel med skrärmar och kompislapp pga höstvädret.

B) Torsdagspassen

Som tisdagspassen, men dessa pass är inte stående, schemalagda pass utan annonseras just nu via vår FB sida "FK Trampen motion/veteran". Kolla där för att se om passet ges just denna veckan.

C) Söndagsrundorna

Här kör vi distanspass i 2 fartgrupper, 26-28 och 30-32 km/h (alt 25-27 och 29-30 km/h i början av varje säsong)). Vi är borta 3-5h timmar, och vi har alltid en gemensam fika planerad ungerfär mitt på rundan. Samling vid Trampens klubblokal i Södra Sandby vid ca 8.45, och 09.00 rullar vi ut. Glöm inte fikapengar. Rundan kan ses under fliken söndagsturer.  OBS! From 8/11 kör vi på cykel med skrämar och kompislapp pga höstvädret.

 

Träningstider

Detaljerat schema för motions/veteran gruppens träning hittar du under fliken träningstider.

 

Fartgrupper på distanspassen - vilken grupp passar jag i?

OBS! From 8/11 kör vi i en fartgrupp då off-season och vintercykel, farten typ 28-29 km/h anpassas efter cyklister, väder och humör.

26-28 (alt 25-27)-gruppen: I den här gruppen kör vi mellanlugnt och mellanlångt. Hastigheten är tänkt att landa på 26-28 km/h. Om du känner dig stark så drar du lite oftare och längre, men inte hårdare, medan du ligger mer på rulle om du är ny och/eller känner dig lite trött och sliten. På sådant sätt kan alla vara med och träna tillsammans men ändå få ett bra träningspass.
30-32 (alt 29-30)-gruppen: I den här gruppen kör vi lite längre och lite fortare. Hastigheten är tänkt att landa på 30-32 km/h. Vi delar mer på dragjobbet, i alla fall i början av passet, varefter de som blir lite slitna kan ligga lite mer på rulle.

 

Om du brukar cykla ensam och tycker att snitthastigheterna låter höga så tänk på att det är betydligt enklare att cykla i grupp än att cykla ensam. Vi som är med som ledare hjälper dig gärna med att välja grupp ifall du behöver råd, men följande tumregler fungerar rätt bra att förhålla sig till;

Gör valet efter din förmåga och inte efter ”prestige” – då blir det bäst och roligast för alla. Är du osäker på val av fartgrupp, ny cyklist, mindre tränad, sliten och/eller vill ha ett återhämtningspass etc så väljer du den lugnare gruppen. Cykla med ett par gånger. Blir det sedan för enkelt så byter du upp dig till den snabbare gruppen. Den snabbare gruppen väljer du om du vill och kan cykla lite fortare och längre.

Om jag väljer fel grupp? Då byter du bara grupp i ”halvtid” när vi fikar. Nästa gång du är med så vet du redan från början vilken fartgrupp som passar dig bäst.

Om jag tar slut efter fikat men innan vi är hemma? Då gör gruppen en gemensam insats och ser till att alla kommer med hem, ingen lämnas vind för våg. Nästa gång du är med så väljer du bara den andra fartgruppen tills det att du är redo att prova igen.

Vill du cykla ännu fortare och till och med tävlingsträna – då är det läge att träna med den delen av klubben som har tävling som fokus (se träning & tävling).

 

Har du frågor kontakta

Christer Wingren, This is a mailto link

Tonny Antmar, This is a mailto link

Övriga ledare är Jim Borglin, Daniel Klint, Conny Ljungdell, Ronny Pettersson, Peter Wendel, Mikael Gannås, Tobias Schölin, och Jocke Nilsson.

 Upp

Alla välkomna - väl mött!

 Vomb 2015

 

Uppdaterad: 2016-11-17 02:25

 

 

 

 

 

   

  

  

Postadress:
FK Trampen - Cykel
Lundavägen 2
24736 Södra Sandby

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info