Hoppa till sidans innehåll

Rebecka Öberg

För två helger sedan sprang Rebecka Öberg 3000m under drömgränsen tio minuter för första gången. I lördags upprepade hon bedriften borta i Seattle. Men vem är Rebecka? Här får du lära känna lite bättre i vår serie "Tio frågor".

1. Grattis till bra inomhuslopp på 3000m. Du sprängde dröm-tio och gick upp som trea i IFK genom tiderna och just nu Sverige-sjua den här inomhussäsongen. Var tiden en överraskning för dig?

Tack så mycket! Det var helt klart en överraskning, har försökt mig på att springa 3000 meter några gånger förut, men det har aldrig gått riktigt bra; det har alltid varit lite för långt för att man ska orka motivera sig själv hela vägen.
 
2. Du har blivit bättre på att mental hantera att det är många varv. Stämmer det?

Det stämmer väldigt bra! Normalt brukar ett 3000-lopp vara som en enda negativ trend i mitt huvud; först går man ut och känner sig himla bra och snabb. Sen kommer man plötsligt på att det t.ex. är hela sex varv kvar, och att man kommer att passera samma ställe massor av gånger innan man är klar, och då blir det jättejobbigt och tråkigt att springa. Den här gången bestämde jag mig för att stänga av hjärnan de sex första varven på 300-banan. Det gick ganska lätt för det är lite av ett naturligt läge för mig. Jag bara gick på automat och tänkte inte på någonting förutom löparen framför. Sen när det var tre varv kvar så var det bara att lägga in spurten och ge järnet resten.

3. Du tävlar på många distanser: 800m, 1500m, 3000m och i terräng. Har du nytta av att ha en sån bredd?

Jag tror det, speciellt har jag nytta av terränglöpningen för att orka hålla ut länge under långa banlopp. I vår ska jag faktiskt öka repertoaren ytterligare med några 5000-meterslopp här. Det är en lite oroande trend för distanserna blir bara längre och längre så jag vet inte riktigt vart det ska sluta. Jag kanske landar på Ultra Marathon någon gång i framtiden.

4. Har du något råd till klubben yngre löparförmågor som ännu inte provat på längre sträckor?

Spring Lilla Lidingöloppet, det är det roligaste sättet att prova på att springa längre disstanser! Man får: 1. Träffa alla sina vänner, 2. Choklad, banan och medalj och 3. Bli påhejad av massor av människor så att man känner sig som superbra. Jag tyckte aldrig att löpning var så kul när jag var mindre; jag brukade hoppa upp på min syster Sofias rygg och låta henne springa när vi skulle någonstans. Det var först när jag hade sprungit mitt första Lidingölopp som jag blev inspirerad av långlöpning; själva loppet, stämningen runtomkring och alla glada människor har en väldigt positiv påverkan på en.

Andra tips från coachen:

  • Inspireras av duktiga medel-långlöpare på TV
  • Prova att springa lite längre sträckor bara på kul och utan krav; stick ut och spring för att prata med kompisar eller bara för att slappna av.
  • Om du redan är duktig på t.ex. sprint, testa att springa ett längre lopp i en prestigelös omgivning där du inte känner några krav.
  • Belöna dig själv massvis när du klarat av någonting som du tyckt var svårt innan; att springa uppför en lång backe, vinna över en tidigare överlägsen motståndare eller bara att springa längre än vad du tidigare orkat. Medel-långlöpning blir extra kul när man får berömma sig själv efteråt.

5. Nu pluggar du i Berkeley precis som syrran (Sofia). Vad läser du för något?

Jag läser Political Science som major och communication som minor. Det är en väldigt kul att läsa just det i Berkeley för det händer så mycket i samhället här just nu; inte bara nu när det börjar bli dags för val, utan för att Berkeley är som en enda samling av drivna människor som vill förändra samhället. Det var t.ex. väldigt spännande att följa Occupy-rörelsen här i höstas; massor av protester och inspirerande talare om vartannat hela tiden.
    
6. Vad gör du när du inte pluggar eller tränar?

Fritiden ägnar jag åt att äta smakprover i mataffären, gå på bio, leka med de andra i friidrottslaget, titta på basketmatcher, turista i San Francisco som ligger bara 20 minuter härifrån och äta mat på IKEA.

7. Hur tränar du i USA; är det någon skillnad mot hemma?

Den stora skillnaden är att jag här springer i ett jättestort friidrottslag med ca 40 löpare, vilket är väldigt kul eftersom alla hejar på varandra och bidrar till en bra gemenskap. Sen är det också lite annorlunda att vi springer så mycket långa intervaller, typ 1600 meter på banan, och jättelångsamt på de korta intervallerna. Det var jag inte van vid när jag kom hit, jag var ganska snabb på de korta, men behövde nästan krypa i mål på de längre.
 
8. När kommer du hem i år?

Jag kommer hem den 15 maj i år. Har inga stora förväntningar, bara strålande sol hela sommaren, fullt med jordgubbar i trädgårdslandet, att alla barn springer omkring med blomkransar på huvudena och nyklippt gräs vart man än går.

9. Vad är dina mål för utomhussäsongen?

Drömmen för i år är att slå personligt rekord på 1500-meter med 5 sekunder eller mer, och kanske att springa snabbare på 3000. Jag vill dessutom hjälpa till att lyfta vårt stafett-SM-lag så att vi kan upprepa förra årets prestation, det skulle vara väldigt kul.

10. Är det något speciellt du saknar hemifrån?

Massvis av saker: att vandra omkring i svenska skogar, träffa mamma, pappa och lillebror Nils varje dag, äta svensk sylt, åka längdskidor, träna på Bosön och träffa alla klubbkompisar och min kära tränare Kai, att leka i nysnö samt att cykla på Lidingös fina cykelvägar. Som tur hjälper Sofia mig när min hemlängtan blir som mest akut genom att laga köttbullar med potatismos, spela svensk musik, följa svenska TV-serier och fira svenska högtider.   

Bonusfråga: Blir det flera tävlingar inomhus?

Jag sprang min sista inomhustävling (MPSF) i Seattle nu i helgen. Sofia var också med på resan, och konstigt nog slutade med att vi sprang likadant på våra olika distanser; båda öppnade vrålfort, blev trötta och gick i mål på nästan exakt samma tid som vi gjorde för två veckor sedan (9:54.98 för mig och 2:05.32 för Sofia). Jag är nöjd med inomhussäsongen, men ser fram emot lite vila nu innan vi kör igång
igen. Ser också fram emot att följa vårt duktiga stafettlag (Sofia sprang tredje sträckan på 800 meter), som sprang som superbra i helgen och kvalificerade sig till nationals om två veckor.
 
svarar Rebecka som passar på at hälsa hem till alla IFK:are

 

Skärmdumpen från friidrott.se är från i våras då Rebecka tog silver i F19-klassen. Foto: Deca Text & Bild

Uppdaterad: 25 MAR 2014 14:49 Skribent: Ulrik Sköldkvist

Postadress:
IFK Lidingö Friidrottsklubb - Friidrott
Box 100 57
18110 Lidingö

Besöksadress:
Vasavägen 82
18141 Lidingö

Kontakt:
Tel: 087676483
E-post: This is a mailto link