Hoppa till sidans innehåll

Utbildningsetapper och möjligheter i Skåne


Här kan man få en aning om det svenska licenssytemet och dem olika etappen som nya elever måste gå igenom för att kunna flyga självständigt (utan närvarande instruktör) - först inom Sverige och sedan i resten av världen.

 

I Sverige kör man ett system med licenser och tillägg (behörigheter). Det finns två licenser: elevlicens och pilotlicens. Genom att gå olika utbildningar ökar man sin flygförmåga och kunskap och får således olika behörigheter. De behörigheterna lägger svenska instruktörer på ens elevlicens efter att han/hon gått utbildningskurs och framgångsrikt avslutat den samt skrivit prov.

Elevlicens innebär att du på egen hand får träna vidare inom de behörighetsområden du är examinerad för. Den fortsatta utbildningen sker stegvis mot pilotlicens som innebär att du är en mer erfaren flygare. Mer detaljerad information hittar du på Svenska Hängflygförbundets utbildningssidor.

 

Undrar du om försäkring? Fullständig information hittar du på Hängflygförbundets webbsida.

 

Behörigheter som Skåneflygare brukar lägga på sin elevlicens:

I Skåne börjar alla elever med backglidningsbehörighet på deras elevlicens (man går grundkurs i Österlen). Direkt efter grundkursen fortsätter man med sin utbildning och lägger på flera behörigheter.

 

backgliding - efter grundutbildningen får man backglidningsbehörighet dvs eleven kan starta från en liten backe och glida ner till landningsområdet i lugnt väder.

höjdflygning - eleven har flugit på hög höjd över marken (minst 150m), övat svängingar åt alla håll, har avsiktligt stallat sin vinge ett antal gånger och övat landningsvarv. 

vinsch eller markbogsering - eleven kan starta från platt mark med hjälp av vinsch eller bilbogsering.

hangflygning - eleven kan flyga på ett hang när väderförhållanden är lämpliga.

trikebogsering - eleven kan bogseras bakom ett bogserplan.

motorflygning - eleven kan flyga med motorsele.

 

Till slut får man sin pilotlicens och kan i princip flyga självständigt på alla lämpliga flygställen världen över. Pilotlicensen innebär att man har minst 4-5 behörigheter och 25-30 flygtimmar.  

 

 

Möjligheterna för dig som bor i Skåne:

Man börjar med grundkurs och får sin backglidningsbehörighet.

Nästa steg är höjdflygbehörighet som är som en språngbräda in i sporten. Den behövs nämligen för att kunna fortsätta med alla andra utbildningar/behörigheter som finns.Höjdflygbehörigheten kan uppnås på tre olika sätt:

 

Sen fortsätter man med  hangflygbehörighet. Man går kurs på Hammars skolbacke och stora hanget. Får man det så kan man flyga längs hanget tills man skäms, det är inte alls ovanligt att flyga 3 eller 4 timmar på en dag. Det går utmärkt även att landa och ta en paus och sen starta igen från samma ställe.

En elev med hangflygbehörighet kan flyga på Hammar utan instruktörs närvaro. Hammar anses faktiskt vara ett utmärkt ställe för alla som vill snabbt samla flygtimmar. Så långt vinden blåser rätt kan man flyga, ha kul och öka sitt antal flygtimmar.

 

Man har även möjligehet att gå kurs i motoflygning. Då får man motorbehörighet och får flyga med motorsele. Mer information finns på menyn till vänster.  

 

Trikebogserbehörighet är nästa steg för alla elever om vill flyga termik. Har man aldrig flygbogserats med tandemvinge så ligger minimikraven för att påbörja kursen på 10 flygtimmar och att man ska äga och flyga en flygbogserbar vinge. Trikebogsering är det enda sättet att komma riktigt högt upp och flyga termik och/eller ta pilotlicens i Skåne.  

 

niklas

 

Uppdaterad: 28 JUL 2017 07:57 Skribent: Jorgos Billis

Postadress:
Skånes DFK - Flygsport
Istvan Szatmari, Holmby 802
24797 Flyinge

Kontakt:
Tel: 0708597465
E-post: This is a mailto link

Se all info